|
Markedsorientert Produktutvikling
Fagkode: HiST LO502D
Studieår: |
2004 høst |
Eksamen: |
Desember 2004 |
Antall studiepoeng: |
6 norske/ 4 svenske |
Pris: |
3000 kroner |
Krav til forkunnskaper: |
Generell studiekompetanse eller realkompetanse |
Innleveringer: |
Obligatorisk øvingsarbeider, 8 av 12. |
Fysiske samlinger: |
Ingen |
Personlig veileder: |
Ja |
Evaluering: |
Skriftlig eksamen, 3 timer |
Fagansvarlig: |
Tor Atle Hjeltnes |
Undervisning: |
Hele kurset kan følges som fjernundervisning via Internett |
Læremål:
Etter gjennomført kurs skal deltakerne ha forståelse av viktige aspekter mellom utvikling av produkter og tilpasning til markeder. Kursdeltakeren vil få kjennskap til generell og teknologisk produktutvikling samt forskjellige markedsaspekter slik som kartlegging av konkurrenter, posisjonering og segmentering i markedet.
Emner:
Produktutviklingsmodeller, konseptutvikling, behovsidentifikasjon, kommersialliseringsstrategier, organisering av produktutviklingsprosessen. Analyse av markedsmuligheter med vekt på etterspørselsforhold, omgivelser og kundens kjøpsatferd, utvikling av markedsstrategier gjennom differensiering og posisjonering av produkter og tjenester. Utvikling av markedsplan.
E-post: toratle@tisip.no
URL til fagets hjemmeside: www.aitel.hist.no/fag/mop
Påmelding: www.tisip.no eller tlf: (+47) 73 55 95 40 |
|